Abort? For/imot?

«Abortmetoder

I Norge brukes hovedsakelig to abortmetoder: Kirurgisk og medisinsk.

Et kirurgisk abortinngrep gjøres i narkose. Først bruker man instrumenter for å utvide åpningen i livmorhalsen. Så setter man inn et sug og suger ut embryo og morkake, som havner i en glasskolbe. Inngrepet tar ca. fem minutter. Man ønsker vanligvis ikke å gjøre abortinngrepet før svangerskapsuke sju, fordi komplikasjonsrisikoen er noe høyere i tiden før dette.

Abort kan også framprovoseres med legemidler. Dette er mest effektivt tidlig i svangerskapet, og brukes helst ikke etter ni fullgåtte svangerskapsuker. Kvinnen møter på sykehuset, tar noen tabletter av stoffet mifepriston (Mifegyne), og drar hjem. To døgn seinere kommer hun tilbake. Da settes det et stoff (prostaglandiner) i skjeden for å sette i gang rier. I løpet av 8 timer har 96% av pasientene abortert. Hvis denne metoden mislykkes, gjør man kirurgisk abort.

Hvilken abortmetode som brukes varierer mellom de ulike sykehusene i Norge. I alt er det et økende antall medikamentelle aborter. I 2007 ble totalt 45,3 prosent utført med medikamenter alene» -http://no.wikipedia.org/wiki/Abort

Jeg hører mange si at de er så imot abort fordi det er barnemord, fosterdrap og andre diverse stygge ting. Noe jeg synes er feil. Og man må jo faktisk søke spesielt om man kan få ta abort etter uke 12. og da er det jo krav for grunner man må ha for å få tatt abort som f. eks

*det er fare for kvinnens fysiske eller psykiske helse
* kvinnen har en vanskelig livssituasjon
* det er stor fare for sykdom hos barnet
* graviditeten er et resultat av voldtekt eller incest
* mor har psykisk sykdom eller psykisk utviklingshemning

Så det er jo ikke så lett å få tatt abort hvis du ikke «fyller» noen av disse kravene. Men det legges vekt på «mors» følelser og begrunnelser.

Noen føler at abort ikke er for dem, fordi at de føler at de kan ta vare på babyen som kommer. Ikke alle kan det, når personer bort på gata eller har veldig dårlige levevilkår så er det kanskje ikke noe rart at de ikke vil la et barn bli født inn i dette.

Jeg føler selv at jeg ville aldri få et barn hvis jeg ikke kunne ta vare på det. Om jeg ikke kunne gi barnet det h*n trenger så kan ikke jeg føde et barn inn i denne verden fordi jeg vil ha det.  Hvorfor skal jeg gi et barn et liv det ikke fortjener fordi jeg vil ha det? Hvorfor skal jeg gjøre så den har det vondt..

Hva mener alle dere andre der ute? For eller imot?

Categories: Ventiliering | Tags: , , , , , , , , , | Legg igjen en kommentar

Innleggsnavigasjon

Legg igjen et lite merke etter deg davel ;-)

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

